Hoera, we bestaan vijf jaar op 26 april 2021
Om dit te vieren zullen we ook wat terugblikken. Zo werkten we groots mee aan het blad LATER… als ik dood ben. Een Glossy over de dood.
Zie hier een foto van een kistenmaker bij DZU die het deksel plaatst op de onderzijde van een doodskist.
Een vleugje dramatiek werd toegevoegd door met de camera vanuit een wat lagere positie te fotograferen. Zo kun je de man goed aan het werk zien. Er is rekening gehouden met het logo op zijn shirt en achter hem zijn stapels en stapels met houten planken zichtbaar.
Renee Krijgsman maakte deze foto in opdracht voor LATER… Omdat dit een geheel andere opdracht is dan een uitvaartreportage, leek het me leuk om haar te laten vertellen hoe zij als fotograaf omgaat met zo’n opdracht.
Renee vertelt:
Ans Brands, de relatiemanager van DZU, ontving mij en heeft me eerst rondgeleid in het bedrijf. Ze liet van alles zien. Hoe het hele proces van een kist maken gaat; van de binnenbekleding tot aan de voorraad.
Gedurende dat ik rondliep, gaf ik mijn ogen de kost om te kijken welke foto ik wilde maken.
Ik ben toen een van de kistenmakers gaan volgen. Een man van hout, zoals ze dat daar noemen.
Ik maakte een hele serie aan foto’s gedurende het productieproces.
Eerst werd er hout geselecteerd en toen gezaagd. Een plank hout alleen is niet echt leuk voor de kijker, want dan is het nog geen kist.
Met dit besef heb ik gevraagd aan de kistenmaker om een kist te kiezen die nog niet geheel af is om daar nog iets mee te doen. Zoals het plaatsen van een deksel.
Het beeld dat ik wilde maken ontstond in mijn hoofd gedurende het gesprek en wat ik zag tijdens de rondleiding.
Ik vroeg de kistenmaker wat zijn werkzaamheden zoal zijn.
De foto die in LATER… is gebruikt, is in scène gezet.
Het uitgangspunt voor het magazine is één foto. Dit vergt een ander proces dan wanneer ik een uitvaartreportage maak. Nu heb ik zelf de regie genomen om dat ene beeld af te leveren.
Met fotowerk voor een magazine ben je juist aan het ensceneren en ben je duidelijk aanwezig. Terwijl je bij een uitvaart zo onopvallend aanwezig wilt zijn. Door het draaiboek en mijn ervaring weet ik vaak al hoe de uitvaart grotendeels gaat verlopen. Wat vaak nieuw is, is de omgeving en de familie uiteraard.
In al mijn fotowerk is iedere foto een verhaal op zich. Je wilt een foto maken die aanspreekt en die iets vertelt aan de kijker. Het weergeven van emotie staat bij mij centraal.
Ik vind het leuk om de ‘gewone’ mens met liefde voor zijn werk op de foto te zetten.
Deze kistenmaker was heel geconcentreerd aan het werk en was op zijn manier zo een ware acteur die liet zien hoe serieus hij zijn werk nam.
Die stapel met hout moest als achtergrond gebruikt worden om echt aan te tonen dat ze alles op maat maken. Bij DZU kunnen ze anticiperen op elke specifieke vraag van de uitvaartondernemer en kunnen diezelfde dag nog leveren.
Het was een leuk bedrijf, want ze werken daar zichtbaar met plezier.
Dit komt vast ook door hun uitgangspunt: ze werken o.a. met hout van Staatsbosbeheer. Voor iedere verkochte kist planten ze een nieuwe boom en is er een donatie aan duurzaam bosbeheer. Nabestaanden krijgen hier zelfs een certificaat van.
Vier ons Jubileum mee
Maandagavond 26 april van 19.00 – 20.30 uur kun je inloggen op zoom via deze link>>> (BOOKMARK deze pagina en zet de tijd in je agenda)
Wat we precies gaan doen op die avond? Dat kun je lezen via ons evenement. Door op deelnemen te drukken, krijg je ook vanzelf een melding. Deel dit gerust via de FACEBOOK-pagina.
Meer over Renee Krijgsman op haar pagina>>
Recente reacties